Hoe kan ik mij het allerbeste voorbereiden voor de start van een branding traject?

Wellicht heb je nog een aantal vragen na het doornemen van de branding pakketten. Op deze pagina ga ik je alles uitleggen rondom de voorbereiding van een branding traject zodat je (hopelijk) na het lezen van deze pagina geen vraagtekens meer hebt en een goede voorbereiding kan treffen. Mocht je die na het lezen nog wel hebben, dan mag je natuurlijk altijd mailen naar info@thebrightsidestory.nl.
Wat vind ik belangrijk binnen mijn bedrijf?
Stap is 1 om te kijken naar wat jij belangrijk vindt binnen je bedrijf: waar herkennen klanten jou aan en waarom kiezen zij voor jou? Het is een lastige vraag, maar wel een hele belangrijke. Als we gaan starten met een visuele branding is dit antwoord een belangrijk onderdeel omdat de visuele elementen dienen aan te sluiten op waar jij als bedrijf voor staat.
Vind je deze vraag lastig te beantwoorden? Dan ga ik je een handje helpen!
Ik snap dat jij het als ondernemer wellicht lastig vindt om voor jezelf te bepalen wat jou zo krachtig maakt, we schrijven immers veel sneller onze verbeterpunten op dan de punten die ons sterk maakt. Ik ga je meenemen in een aantal stappen die het voor jou makkelijker gaan maken om deze onderscheidende punten voor jezelf op te schrijven. Schrijf de volgende 3 punten eens op:
- Communicatie
- Gedrag
- Uitstraling
Deze 3 punten zijn de drie uitingsvormen richting je klanten; de onderdelen die zij waarnemen als zij met jou in contact komen en verder aan de slag gaan met jou. Wat vind jij belangrijk binnen deze drie onderdelen? Welke eigenschappen vind je belangrijk om over te dragen en staan in lijn met jouw aanbod? Schrijf per onderdeel 1 á 2 belangrijke punten op voor jezelf. De dingen die je nu op hebt geschreven noemen we kernwaarden. Deze waarden zijn belangrijk voor jou binnen verschillende lagen van je bedrijf.
De volgende vragen zijn wellicht belangrijk om mee te nemen wanneer je jouw kernwaarde(n) vastlegt:
- Sluit de kernwaarde aan op zowel jouw bedrijf als jouw doelgroep?
- Is de kernwaarde haalbaar en goed toe te passen binnen jouw bedrijf?
- Versterkt de kernwaarde jouw aanbod?
Je zult je misschien afvragen waarom deze vragen er staan, maar om de kernwaarde(n) zichtbaar uit te dragen is het belangrijk dat deze ook goed aansluiten bij het type bedrijf wat jij hebt en welke doelgroep je bereikt. Daarnaast is het goed om na te denken of de gekozen kernwaarde haalbaar is. Als het een waarde is die je heel graag wilt uitstralen maar die jou véél te veel tijd kost, dan ga je dat nooit lang volhouden. Het gevolg is dat je je dan gaat focussen op een punt wat je niet kunt uitdragen en daardoor kan je complete branding uit balans raken.
Mocht je dit op een andere manier makkelijker vinden dan ben je natuurlijk vrij om je eigen weg hierin te volgen, dit is enkel een voorbeeld van hoe je het zou kunnen aanpakken!
De uitstraling van mijn bedrijf
The Bright Side Story kan jou als ondernemer helpen met de uitstraling van je bedrijf, dus laten we daar in dit onderdeel even wat dieper op ingaan:
Wanneer je voor jezelf hebt bepaald wat je belangrijk vindt binnen jouw bedrijf, wordt het tijd om te kijken naar de visuele weergave van deze belangrijke punten. Hoe zou je de sfeer omschrijven die je wilt uitstralen? Zijn er typerende onderdelen die écht onderdeel van jouw branding moeten zijn? Natuurlijk wordt het complete ontwerp vooraf besproken en help ik je daar uitgebreid bij, daar ben ik voor. Daarnaast hoef je het helemaal niet tot in de puntjes voor je te kunnen zien (geen zorgen!), maar het is wel belangrijk dat je in grote lijnen kunt aangeven welke richting je op wilt.
Welke tekenstijl past het best bij mijn gewenste uitstraling?
Wanneer je jouw gewenste uitstraling hebt bepaald en je weet welke richting je op wilt, wordt het tijd om te kijken welke tekenstijl het beste past bij jouw beoogde uitstraling. The Bright Side Story biedt standaard 2 verschillende tekenstijlen aan: de lijn illustraties en de ingekleurde illustraties (zie onderstaande afbeeldingen). Deze twee tekenstijlen zijn de hoofdfocus van The Bright Side Story.
Ingekleurde illustraties Lijn illustraties


Mocht je dit een lastige keuze vinden, dan kan ik natuurlijk altijd meekijken naar wat het beste past bij de uitstraling die jij graag wilt.
Naast deze twee tekenstijlen wordt er zo nu en dan wel eens een andere stijl aangevraagd. Op het Instagram account van The Bright Side Story zie je wel eens een andere stijl voorbij komen, zoals de 2 onderstaande afbeeldingen. In deze gevallen wordt er apart gekeken naar de mogelijkheden. Het is voor mij, Sanne, heel lastig om in bepaalde tekenstijlen een vrij ontwerp te maken en ik kan daarom niet beloven dat alles mogelijk is. Het werkt hetzelfde als met koken, je kunt pas improviseren wanneer je de smaak goed te pakken hebt. Je kunt bij 'opmerkingen' in het contactformulier aangeven dat je graag een specifieke tekenstijl wilt en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.


Je hoeft het niet alleen te doen
Na het lezen van deze pagina zijn hopelijk alle vragen beantwoord, mocht je toch met je handen in het haar zitten dan kun je mij altijd een bericht sturen. Ik, Sanne, kan natuurlijk niet voor jou als ondernemer beslissen wat belangrijk is binnen je bedrijf, maar ik kan altijd meekijken om samen te sparren. Zeker over de laatste 2 onderdelen kan ik al mijn kennis delen zodat we tot een mooi eindresultaat kunnen komen!
